شاید بتهوون ناشنوا نمیشد! تصویب قانون اتحادیهی اروپا دامن ارکسترهای پر سروصدا را گرفت درپی وضع قانونی در اتحادیه اروپا برای کاهش آلودگی صوتی در کشورهای عضو، این قانون دامن اجراهای بزرگ ارکسترها را گرفت. پنج سال پیش هنگامی که اتحادیهی اروپا قانونی تازه را با هدف کاهش آلودگی صوتی کارگاهها و مناطق صنعتی اجرا کرد، این قانون شامل اجرای ارکسترهای سمفونی بزرگ در فضاهای باز نمیشد، ولی از سال آیندهی میلادی این اجراها نیز مشمول این قانون خواهند شد. بنا بر گزارش شبکهی تلویزیونی دولتی آلمان (DWTV)، رهبر ارکستر سمفونی پراگ، لیبورپرسک، با اشاره به این قانون گفته است: این قانون نمیتواند دربارهی ارکستر سمفونیهای بزرگ اجرا شود، چهطور میخواهند آنرا روی آثار گوستاو ماهلر و ریچارد اشتراوس اجرا کنند؟ هدف از اجرای این قانون حفظ سلامت شنوایی کارگردان است که در جاهای پرسر و صدا مانند کارخانهها و مناطق دردست ساخت و ساز کار میکنند، ولی این موارد، دلیل بر این نیست که صدای این ارکسترها بیضرر است. آسوشتیدپرس گزارش داد، سال 1994 پس از یک نوبت اجرای اپرا که با صدای بلند در فضای باز نزدیک به یکی از باغ وحشهای کپنهاگ کشور دانمارک انجام شده بود، گونهی کمیابی از "اوکاپی" آفریقای در این باغ وحش از بین رفت. در بخشی از این قانون تازه آمده است: کارگاههایی که کارگرها هنگام کار در آنجا در معرض سر و صدای زیاد قرار دارند، در جریان اجرای این قانون، امتیازبندی خواهند شد. برخی از این کارگاههای تولیدی و مناطق در دست ساخت و ساز در پی این امتیازبندی تعطیل و یا فعالیت آنها و دسترسی به این مناطق محدودتر خواهد شد. مشکل بزرگ پیش رو در اجرای این قانون این است که صدای تولیدشده در کنسرتها، محصول اصلی برگزاری آنهاست و حذف صدا از آنها بسیار بی معنی است. با توجه به این که مرز بیشینهی صدا در محلهای کار از طرف اتحادیهی اروپا 85 دسی بل در هر روز تعیین شده است، برخی از این که این قانون اثر منفی روی اجرای آثار بزرگ مانند چایکوفسکی و استراوینسکی بگذارد، نگران هستند. سازهایی مانند ترومپت با 110 دسی بل، توبا با 110 دسی بل و ترومبون با 108 دسی بل بیشترین صدای تولید شده را در برگزاری یک کنسرت موسیقی کلاسیک دارند حتا ویولن با صدای محبوب و دلنوازش که در عاشقانههای هالیوودی نقش بزرگی ایفا میکند، در همراهی با اجراهای بزرگ میتوانند 109 دسیبل صدا را ثبت کنند، تا جاییکه گاهی صدای متههای حفاری در برابر اجراهای بزرگ موسیقی کلاسیک مانند یک لالایی زیبا نمود میکنند. آلیسون رید، کارشناس صدا که با چندین ارکستر بریتانیایی کار کرده است، به آسوشتیدپرس گفته است، هم اکنون گروههای بزرگ در حال هماهنگ کردن کارهای در دست خود با این قانون هستند. او میافزاید: این گروهها کارهای بزرگ را در مکانهای کوچک انجام نمیدهند و بسیاری از آنها هم اکنون در حال هماهنگ کردن قطعات بزرگ و با صدای بلند با سازهایی با صدای کمتر هستند. بنا بر گفته ریدو، برخی دیگر نیز با پیروی از الگویی که چند سال پیش استرالیا در پیش گرفت، بخشی از گروه را برای نیمی از اجرا و بخشی دیگر را برای نیمهی دوم در نظر گرفتهاند. با این که هنوز شیوهی درست اجرای این قانون در دست بررسی است، ولی از روز 15 فوریه 2008 - 26 بهمنماه سال جاری - این قانون اجرایی خواهد شد. شاید اگر این قانون در قرن 19 اجرا میشد، بتهوون نیز هیچگاه شنوایی خود را از دست نمیداد. • خبرگزاری دانشجویان ایران
|